Gå dig sund og glad i naturen

Nu er foråret, de lysere aftener og en gradvis genåbning af landet her endelig. Men du kan måske stadig være plaget af nedsat energi og lidt tungt humør, der har sneget sig ind i krop og sjæl i kølvandet på måneder med vintermørke og Corona-nedlukning. Måske virker det lidt mere tillokkende at hoppe under et tæppe i sofaen og snuppe (endnu) en serie på Netflix end at snøre løbeskoene og komme ud i naturen?

Men det er faktisk noget af det bedste, du kan gøre for dig selv for at komme resterne af din Corona-vinterblues til livs. Nemlig at tage traveskoene på, bevæge dig ud i det fri og slå kløerne i dagslyset. Ideelt set midt på dagen, hvor lyset er kraftigst og derfor giver dig de tiltrængte d-vitaminer. Kniber det i den travle hverdag, så gør det i weekenden.

I Japan er det blevet populært med ”skovbade”, og herhjemme er der også et stigende fokus på at komme ud i naturen og ned i gear. For regelmæssige gåture er rigtig gode for din sundhed, og der skal faktisk ikke meget til, før det virkelig batter. Der er mange fordele ved at gå en rask gåtur, hvis løbeglæden ikke helt er bidt på dig. Al bevægelse og fysisk aktivitet, især ude i naturen, er det sundeste, du kan byde krop og sind. Lige fra vægt, kolesteroltal og blodtryk til humør, hukommelse og indre ro er der gevinst for.

 

Her er nogle af de mange gevinster ved at vandre i naturen:

Gåture gør dig sundere

Vores blodtryk, fedtprocent, puls og kondital går den rigtige vej, i takt med at du går. Risikoen for knogleskørhed, blodpropper i hjertet, diabetes, demens, overvægt og andre dårligdomme falder, hvis du går ofte, især i kuperet terræn. Du kan også tabe dig ved at gå. Kroppen forbrænder primært fedt på grund af det lave tempo, så det bliver dellerne og ikke kulhydratdepoterne, gåturene tærer på. Det kan være gåture på 5-8 kilometer, men mindre kan også gøre det.

 

Ro i krop, hoved og sjæl

Mange lever en hektisk hverdag, hvor det ene punkt på vores ’to do’-liste afløser det næste. Men skaber vi de rette omstændigheder, kan vi skabe ro og opbygge energien igen. Krop og sjæl falder helt automatisk til ro i naturen, og nogle oplever en nærmest meditativ følelse. En vandretur over heden, i skoven eller langs stranden giver dig en afslappende stund, der modvirker stress i en hektisk hverdag. Det giver øget ro i hovedet og betyder, at vi kan fornemme både os selv og den omgivende natur bedre. Din hukommelse bliver desuden bedre.

 

Naturen booster nærvær og kreativitet

Mange af os lever et liv, hvor vi ofte kører på autopilot og med en evig ’to do’-liste. Når du (og dine børn) er væk fra skærme og daglige gøremål i hjemme, får du mulighed for at komme ned i gear, blive opslugt af dine tanker og for en stund glemme tid og sted. Tager du din veninde eller dine børn med ud i naturen, kan I have gode stunder sammen og samtidig få sanseoplevelser, der sikkert også stimulerer til fantasi, leg og kreativitet. Saml f.eks. blade, sten, opskyllet tang, blomster eller snegle og undersøg dem sammen med børnene.

 

Naturen stimulerer dine sanser

Livet i byen er fyldt med sanseindtryk fra trafik, mennesker, mails mv., som vi skal afkode og navigere i. Det slider på vores koncentration og opmærksomhed, og vi kommer let i underskud. Når vi vandrer i naturen, får vi også mange sanseindtryk, men vi skal ikke forholde os til hvert eneste træ, og der kræves ikke noget af os. Vi kan løfte blikket, høre lydene, dufte naturen og røre ved den. På vandreture kommer naturen til os i et tempo og på en måde, der taler til vores sanser og stimulerer dem helt ind i vores urmenneskelige instinkter.

 

Du får bedre søvn

Ophold og særligt vandring i naturen er eminent til at hjælpe dig til en god søvn. De fleste kan huske den afslappende træthed i kroppen efter at have været ude på en lang gåtur ved havet i blæsevejr. Man ved fra søvnforskning, at hvis man er ude på en vandretur, hvor man sover i telt eller shelter og går i seng og står op med solen, kan man få harmoniseret søvnen.